fbpx Skip to content

Wymiana olejów i płynów eksploatacyjnych – jak dbać

laboratorium technologiczne

Z całą pewnością wielu właścicieli samochodów oraz czynnych kierowców nie ma pojęcia, że poza olejem silnikowym oraz filtrem oleju w pojeździe znajdują się jeszcze inne żywotne płyny eksploatacyjne, o które najzwyczajniej w świecie zapominamy. Co to są za płyny? Otóż są to między innymi: olej w skrzyni biegów, płyn wspomagania kierownicy, płyn hamulcowy, a także płyn chłodniczy i – najbardziej znany – płyn do spryskiwaczy. Dbając o własny pojazd nie wolno zapominać o wymianie poszczególnych płynów co pewien, określony czas (w przypadku płynu do spryskiwaczy- gdy się kończy, lub zbliża się inna pora roku, a w przypadku pozostałych- gdy to zaleca producent lub nawet częściej).

Olej w skrzyni biegów

Wbrew pozorom, olej w skrzyni biegów posiada niezwykle ważną rolę. Niezależnie od tego, czy jest skrzynia manualna, czy automatyczna. Olej ten pozwala uniknąć wielu problemów, dlatego też tak ważne jest, aby regularnie go wymieniać. W przypadku manualnej skrzyni biegów należy to robić – według zaleceń producentów – od czterdziestu tysięcy kilometrów do stu dwudziestu tysięcy kilometrów. Automat cechuje się innymi częstotliwościami – przy pierwszej wymianie od sześćdziesięciu do stu dwudziestu tysięcy, zaś w kolejnych – od trzydziestu do czterdziestu tysięcy kilometrów.

Automatyczna skrzynia biegów nie pozwala wymienić całego płynu na raz, w większości przypadków wymienia się jedynie połowę stanu, dlatego też należy to robić znacznie częściej.

Płyn wspomagania kierownicy

Płyn wspomagania kierownicy w zasadzie jest tym samym, który stosuje się w tak zwanym hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów. Jego okres wymiany określa się na około sześćdziesiąt tysięcy kilometrów, co znaczy, że w przeciwieństwie do automatów jest to prawie połowę dłuższy dystans. W praktyce jednak płyn ten jedynie uzupełnia się, a nie całkowicie wymienia.

Płyn hamulcowy

Z całą pewnością można powiedzieć, że płyn hamulcowy bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i wszystkich pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Otóż, to właśnie dzięki niemu istnieje pewność, że samochód w odpowiednim momencie zatrzyma się. Płyn należy wymieniać w okresie co dwa lata, bądź co sześćdziesiąt tysięcy kilometrów. Zaniedbując ten obowiązek, można doprowadzić do poważnych konsekwencji, a dodatkowo przyczynić się do przyśpieszonej degradacji układu hamulcowego, między innymi przewodów, tarcz, a także klocków hamulcowych.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy to – mówiąc najprościej – jeden z ważniejszych elementów w samochodzie. Bardzo szybko potrafi zmienić swoją temperaturę od minus dwudziestu stopni Celsjusza nawet do około dziewięćdziesięciu stopni na plusie. Płyn chłodniczy należy wymieniać regularnie co dwa lata. Po tym okresie traci on swoje wartości, podobnie jak i przy wlaniu do niego… zwykłej wody z kranu.

Płyn do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy dzieli się na dwa rodzaje – letni i zimowy. To dzięki niemu – niezależnie od pory roku oraz pogody – jazda staje się bezpieczniejsza, zaś widoczność znacząco się poprawia. Płyn do spryskiwaczy wymienia się, a właściwie uzupełnia w momencie, kiedy zabraknie go w zbiorniku. Przy zakupie płynu w okresie zimowym należy zwrócić szczególną uwagę na temperaturę zamarzania. W przypadku ujemnych temperatur płyn letni może zamarznąć i rozsadzić przewody i pompkę. Odpowiedni płyn wraz z dobrymi wycieraczkami zapewnią nam widoczność i bezpieczeństwo.

Olej silnikowy

Olej silnikowy jest jednym z tych, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że jego brak może doprowadzić do zatarcia silnika, a to z kolei do bardzo poważnych konsekwencji finansowych. Olej należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, bądź nawet częściej.

Nowocześniejsze samochody, które są wyposażone w komputer pokładowy informują o konieczności wymiany oleju. Jeśli jednak pojazd nie posiada odpowiedniej funkcji, należy pamiętać, że istnieje możliwość sprawdzenia poziomu oleju na własną rękę. Wystarczy otworzyć maskę i skontrolować jego stan za sprawą bagnetu. Olej powinien znajdować się pomiędzy kreską MIN, a MAX. Jeśli zaś samochód nie posiada bagnetu, należy zajrzeć do instrukcji obsługi auta, bowiem z cała pewnością zawiera ona informację o danej możliwości sprawdzenia oleju silnikowego. Sam okres wymiany jednak zwykle różni się za sprawą techniki prowadzenia samochodu. Jeśli kierowca ma tak zwaną “ciężką nogę”, wówczas obowiązek ten będzie powtarzał się znacznie częściej, a przy jeździe w równym tempie – wydłuży się.

Zarówno oleje, jak też i płyny eksploatacyjne są bardzo ważne dla każdego samochodu, a ich wymiana w pewien sposób przyczynia się do znacznie większej (bądź też i krótszej) żywotności samochodu. Warto więc mieć na uwadze wymianę poszczególnych elementów. To właśnie one wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Regularna wymiana oleju i filtra wydłuża żywotność turbosprężarki.