Częstotliwość zmiany olei i filtrów
Olej silnikowy jest jednym z najbardziej istotnych płynów eksploatacyjnych, znajdujących się w pojazdach mechanicznych. Do jego zadań należy zmniejszenie tarcia, ochrona przed korozją, usuwanie szkodliwych zanieczyszczeń, chłodzenie elementów silnika, a także uszczelnianie ruchomych elementów silnika.
Jak często należy wymieniać olej?
Coraz więcej kierowców zadaje sobie pytanie, kiedy powinien być wymieniany olej. Bardziej doświadczeni stwierdzą, że co 10 – 15 tysięcy kilometrów lub raz na rok. Z kolei młodsi kierowcy będą uważać, że olej należy wymieniać raz na dwa lata. Która ze stron ma tak naprawdę rację? Prawda jak w zdecydowanej większości przypadków leży po środku. Częstotliwość wymiany oleju w samochodzie zależy nie tylko od rodzaju tego bardzo istotnego dla pojazdu płynu, ale także od właściwości, odpowiednich zaleceń producenta samochodu, a także kondycji danego samochodu. W jaki zatem sposób można ustalić optymalny czas wymiany oleju?
Na samym początku należy oczywiście zajrzeć do instrukcji pojazdu, a następnie poszukać jakie interwały zostały przewidziane w przypadku eksploatacji aut w trudnych warunkach. Przeważnie wynoszą one od 15 do 30 tysięcy kilometrów ze względu na producentów, a także modele aut.
W następnym kroku należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- czy poruszamy się autem przeważnie po mieście?
- czy najczęściej pokonywane trasy liczą nie więcej niż 10 kilometrów?
- czy samochód zostaje unieruchomiony na dłuższy okres?
- czy samochód jest intensywnie używany?
- czy często poruszamy się po nieutwardzonych drogach gruntowych?
- czy pojazd ma więcej niż 10 lat?
W przypadku, gdy odpowiedź na minimum trzy pytania jest twierdząca, rekomendowany okres eksploatacji oleju powinno się skrócić do 10 000 – 15 000 kilometrów (w przypadku samochodów tuningowanych, warto ten przebieg zmniejszyć do nawet 7 000 lub 8 000). Wtedy będzie można mieć pewność, że układ silnikowy jest odpowiednio smarowany, a także nie grozi mu żadne zatarcie.
Wymiana oleju
Przy wybieraniu oleju do samochodu należy się kierować przede wszystkim zaleceniami producenta. Powinno się również wziąć pod uwagę na to jak wcześniej został użyty olej w danym silniku. Nie można mieszać ze sobą płynów, które mają inne właściwości, a także na własną rękę zamieniać np. oleju syntetycznego na mineralny. W przypadku wątpliwości związanych z wymianą oleju powinno się udać do dowolnego warsztatu i poprosić o pomoc. Fachowcy na pewno będą mieli odpowiednią wiedzę dotyczącą tego, co jest najważniejsze dla danego pojazdu. Należy także pamiętać o systematycznej kontroli poziomu oleju. Rekomenduje się wykonywanie tych czynności minimum raz w miesiącu.
Bardzo często w warsztacie wymiana oleju jest gratisowa. Warunkiem jest przeważnie zakupu oleju oraz filtra. Należy dokładnie zapytać o parametry, czyli rodzaj i markę elementów, które będą wymieniane. Istnieje minimalne ryzyko, że mechanicy wleją do silnika inny olej niż ten, za który zostało zapłacone, dlatego warto udać się do mechanika sprawdzonego lub rekomendowanego przez znajomych.
Wymiana filtra oleju
Warto pamiętać, że wymiana oleju wiąże się z zmianą filtra, do którego zadań należy wyłapywanie wszelkich nieczystości: pył z powietrza, produkty utleniania, pozostałości po niespalonym paliwie, cząstki metali. Zapchany filtr może wpłynąć na to, że sam olej nie będzie oczyszczany, a pchany pod wysokim ciśnieniem do silnika. Doprowadzi to do uszkodzenia pojazdu. Wymiana tej przegrody jest wbrew pozorom bardzo prostym zabiegiem. Dzięki temu każdy użytkownik samochodu będzie miał pewność, że do silnika nie dostaną się niepotrzebne zanieczyszczenia. Usługi tej nie trzeba wykonywać samemu, może tego dokonać dowolny mechanik, który zajmuje się tym na co dzień.
Odpowiednio dobrany olej, a także drożny filtr dadzą pewność, że silnik będzie nie tylko pod doskonałą ochroną, ale także nie grozi mu żadne niebezpieczeństwo. Podczas jazdy z wysłużonym płynem w zbiorniku istnieje ryzyko obrócenia się panewek korbowodowych, przedwczesnego zużycia turbosprężarki lub nawet uszkodzenia elementów składowych silnika. Może to skutkować unieruchomieniem samochodu. Trzeba się wtedy liczyć z kosztem naprawy, który może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Specjaliści odradzają prace “pod blokiem”, ponieważ w trakcie wymiany substancja może spłynąć na podłoże. Przeważnie na wymianę trzeba przeznaczyć ok. 30 min.
Sprzątanie
Należy pamiętać, że PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) mieszczący się w każdej gminie ma obowiązek nieodpłatnego przyjęcia przepracowanego lub przeterminowanego oleju silnikowego ze względu na jego szkodliwość. Oleje mogą być oczywiście wymieszane, np. silnikowy z przekładniowym lub silnikowe różnych klas. Olej można dostarczyć w opakowaniach do pozostawienia lub w kanistrze, wszystko w zależności od PSZOK-u.
Do obowiązku każdego PSZOK-u należy przyjmowanie tylko i wyłącznie produktów wytworzonych w gospodarstwach domowych, dlatego mogą nie zgodzić się na przyjęcie odpadów, które będą wskazywały na działalność gospodarczą. Zarówno zużyty olej, jak i filtr można zostawić w punkcie demontażu pojazdów. W zdecydowanej większości przypadków obsługa punktów nie robi z tego powodu problemów.