Jak dbać o lakier (mycie samochodu + detailing)
Car-detailing, czyli poprawne dbanie o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta
1. Czym jest car-detailing?
Jest to skrupulatny proces pielęgnacji oraz ochrony samochodu, który ma na celu utrzymanie auta w takim stanie jaki prezentowany jest w salonach i na pokazach. Car-detailing nie jest stosowany tylko w wypadku drogich i nowych aut bądź wartościowych, starszych modeli. Jest to proces możliwy dla każdego samochodu, niezależnie od jego wartości i wieku.
Detailing obejmuje zarówno lakier, koła, wnętrze, szyby oraz komorę silnika auta. Proces ten składa się z 4 podstawowych kroków: dekontaminacja i mycie, przygotowanie powierzchni, korekta lakieru i zabezpieczenie.
2. Jak poprawnie umyć samochód przed lakierowaniem?
Jedna z istotnych i podstawowych rzeczy, która należy wykonać przy pracach detailingowych, jest poprawne umycie auta. Często ignorowany, acz niezwykle ważny krok. Składa się on z 2 etapów: mycie wstępne (w którym to etapie usuwamy z lakieru luźne zabrudzenia, które mogłyby spowodować powstanie nowych uszkodzeń na powierzchni lakieru), drugi etap to mycie właściwe (polega na usunięciu z lakieru przylegającego brudu za pomocą gąbki lub rękawicy namoczonej w roztworze wody z szamponem).
Do mycia wstępnego (Pre Wash), będziemy potrzebować myjki ciśnieniowej, aktywnej piany, pianownicy podłączanej do myjki lub ręcznej.
Etap mycia powinien być wykonywany w zacienionym miejscu, dzięki temu zmniejszymy ryzyko niepożądanego zasychania piany na lakierze. Na początek należy nalać piany do pianownicy ręcznej lub do myjki ciśnieniowej w rozcieńczeniu podanym na opakowaniu i nanieść dokładnie na samochód. Następnie spłukujemy pianę za pomocą myjki, zaczynając od dolnych partii samochodu i przesuwając ku górze. Piana potraktowana bezpośrednio wysokim ciśnieniem gwarantuje lepsze umycie, w wypadku gdy zaczniemy robić to od góry, to woda zmyje pianę z dolnej części auta.
Należy być czujnym, żeby aktywna piana nie zaschła na lakierze oraz by stężenie nie było zbyt mocne. Może to spowodować uszkodzenie listwy „chromowanej”. Plastiki również poddane są ryzyku wyblaknięciu a w ekstremalnych przypadkach można uszkodzić lakier (wżery).
Mycie właściwe zakłada użycie dwóch wiaderek z wodą, szamponu do mycia samochodu oraz rękawicy lub gąbki.
Do pierwszego wiaderka należy nalać czystej wody, do drugiego wody z szamponem. Zwykle producenci umieszczają na etykiecie instrukcje dotyczącą . Warto również zwrócić uwagę na instrukcję dotyczącą zalecanego dawkowania szamponu przez producenta. Szampony mają różne PH i w różny sposób działają na LSP.
Jednym ze sposobów na spienienie szamponu jest użycie lancy i myjki ciśnieniowej bądź wody z węża pod ciśnieniem. Bardzo istotna jest w tym procesie również dobra rękawica lub gąbka. Rękawica, np. z naturalnej wełny będzie bezpieczna dla lakieru i jeśli użytkowana w odpowiedni sposób, nie będzie powodowała rys na lakierze.
Mycie właściwe zaczynamy od góry do dołu. Rękawicą zamoczoną w wiaderku z szamponem myjemy zwykle jeden element. Potem należy wypłukać rękawicę w wiaderku z czystą wodą i ponownie namoczyć w wiaderku z szamponem, do momentu aż umyjemy cały pojazd. Po skończonej operacji, opłukujemy całe auto dokładnie, używając do tego myjki ciśnieniowej lub wody z węża.
3. Przygotowywanie powierzchni
Za pomocą specjalnej masy plastycznej (glinki) należy oczyścić lakier z pozostałych po myciu i przywartych do niego nieczystości. Glinkowanie lakieru jest bardzo prostym procesem. Glinkę ugniata się w dłoniach, formuje okrągły kształt, po czym przesuwa ją po panelu, który wcześniej należy wyczyścić specjalnym środkiem nadającym glince poślizg, aż znikną ostatnie nieczystości.
4. Korekta lakieru
Jest to etap z polerowaniem lakieru. Należy jednak pamiętać o różnicy pomiędzy korektą robioną ręcznie, a tą za pomocą maszyny. Różnica jest diametralna, a i sama korekta wykonywana własnoręcznie, jest bardziej bliższa odświeżeniu, ale jak najbardziej można ją wykonać w ten sposób. Będziemy wtedy potrzebować odpowiednich środków i gąbek np. tricolour.
5. Jak zabezpieczyć lakier auta?
Zabezpieczenie lakieru samochodu odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy z nich to położenie powłoki kwarcowej na lakier. Powłoka, to inaczej płyn, który w kontakcie z lakierem i powietrzem, krystalizuje się i zamienia w bardzo twardą powłokę o grubości do nawet 1 mikrometra. Takiej powłoki nie da się naruszyć chemią stosowaną na myjkach samoobsługowych. Dzięki swojej twardości i grubości zabezpieczają lakier przed niewielkimi mechanicznymi uszkodzeniami w postaci rys. Powłoka sprawi również, że lakier auta zyska na szklistości i połysku.
Kolejny sposób na to, aby zabezpieczyć auto przed działaniem czynników zewnętrznych, to położenie na lakier wosku. Woski dzielimy na naturalne – oparte na naturalnych woskach carnauba, uzyskiwanych z liści palmy brazylijskiej oraz sztuczne – zwane sealentami. Woski naturalne wyróżniają się znakomitym, naturalnym połyskiem oraz piękną głębią koloru. Sealenty natomiast posiadają większą trwałość niż woski naturalne, jednak ich połysk jest bardziej techniczny.
Co zrobić, aby wosk mógł dobrze związać się z lakierem? Lakier należy odpowiednio przygotować za pomocą specjalnego podkładu, który go odtłuści i przygotuje na przyjęcie wosku. Podkład pod wosk należy dobrać pod rodzaj samego wosku, który będziemy stosować.