fbpx Skip to content

Regeneracja filtrów DPF/FAP i katalizatorów SCR

Wysoka skuteczność regeneracji filtrów możliwa jest przy użyciu odpowiednich urządzeń oraz z zastosowaniem bezpiecznych metod. W Krymar czyszczenie filtrów cząstek stałych wykonujemy w oparciu o szwajcarską technologię marki FFSolution, znanej na świecie, cenionej przez serwisantów za wysoką skuteczność.

Wychodząc naprzeciw potrzebom kierowców, serwis KRYMAR z Białegostoku oferuje usługę regeneracji filtrów DPF/FAP i katalizatorów SCR. Bogate doświadczenie w branży, nowoczesny park maszynowy, a także stosowanie innowacyjnych technologii przekłada się na gwarancję skuteczności podejmowanych działań naprawczych.

Filtry DPF i FAP (nazwy te można stosować zamiennie, ponieważ oznaczają to samo a są skrótami z języka angielskiego i francuskiego) jak też katalizator SCR, pełnią ważną funkcję w samochodzie – wychwytują i neutralizują szkodliwe substancje ze spalin wydostających się z układu wydechowego. Choć różnią się budową oraz sposobem działania, ulegają podobnym awariom. Do częstych problemów należy zapychanie, które prowadzi do konieczności wymiany podzespołu lub jego regeneracji i czyszczenia.

Czytaj więcej

Czyszczenie filtrów DPF FAP

Sadza powstaje za sprawą niecałkowitego spalania paliwa. Stanowi zagrożenie zarówno dla człowieka (może przyczyniać się do powstawania nowotworów), jak też środowiska naturalnego – stanowi główny składnik smogu. W celu zmniejszenia zawartości tej substancji w atmosferze prawo wprowadza normy dotyczące dopuszczalnej ilości sadzy generowanej przez samochód. Aby dostosować się do tych zaleceń, konieczne jest posiadanie w aucie filtra DPF/FAP. Oczyszcza on spaliny z niebezpiecznych substancji, zanim te przedostaną się na zewnątrz przez układ wydechowy. Zignorowanie zaleceń wiąże się z dodatkowymi konsekwencjami. Jeśli podczas kontroli drogowej funkcjonariusze użyją dymomierza i okaże się, że samochód nie spełnia wymagań, właściciel auta otrzyma mandat.

Filtr DPF/FAP wymaga jednak odpowiednich działań konserwacyjnych. W przypadku zapchania pojawiają się bowiem uciążliwe sygnały, takie jak spadek mocy pojazdu, trudności z rozruchem silnika czy też jego przechodzenie w tryb awaryjny. Wprawdzie doraźnie można stosować specjalne środki wspomagające wypalanie, jednak takie rozwiązanie nie sprawdza się w dłuższej perspektywie. Chcąc przywrócić urządzeniu pełną wydajność, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Regeneracją filtrów DPF i FAP (a także katalizatorów SCR) zajmujemy się w serwisie KRYMAR w Białymstoku. Usługa ta jest mniej kosztowna niż wymiana części na nowe. Cena oryginalnego podzespołu wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy złotych – taki wydatek nierzadko jest dotkliwym obciążeniem dla budżetu.

Realizacja procesu czyszczenia rozpoczyna się od odpowiedniego przygotowania części – założenia przejściówek oraz zabezpieczenia czujników i wykonania pomiaru stopnia zabrudzenia. Kluczowy etap to oczyszczanie z zastosowaniem podwójnego obiegu wody pod ciśnieniem oraz profesjonalnych preparatów, które nie wpływają w negatywny sposób na strukturę sprzętu. Czyszczenie odbywa się kilkukrotnie ze zmianami kierunków strumienia. Po tym można przejść do suszenia w temperaturze 120 stopni Celsjusza. Proces ten umożliwia usunięcie zabrudzeń, które pozostały w kanałach i pozwala na przeprowadzenie wiarygodnego testu po czyszczeniu.

Regeneracja filtrów DPF i FAP

W serwisie KRYMAR z Białegostoku regeneracja i czyszczenie podzespołów odbywają się z zastosowaniem wysokiej klasy sprzętu szwajcarskiej firmy FFSolution. Od standardowej myjki ciśnieniowej różni się on sposobem działania – realizuje metodę objętościową, która jest znacznie skuteczniejsza i bezpieczniejsza niż skupiony strumień wody. Może dokładnie oczyścić wszystkie kanały. To jednak niejedyna funkcja tego urządzenia. Korzystając ze sprzętu marki FFSolution, możliwe jest zweryfikowanie skuteczności podjętych działań. Zarówno przed, jak i po regeneracji sprawdzane są parametry przepływu. Ponadto model ten:

  • pracuje w obiegu zamkniętym z układem filtracji, dzięki czemu nie stanowi zagrożenia dla środowiska naturalnego – nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery;
  • jest wyposażony w dwa zbiorniki na wodę – czystą i brudną – co również pozytywnie wpływa na jego wydajność;
  • spełnia wszystkie standardy oraz ma aktywny patent europejski.

Usługa regeneracji filtrów DPF i FAP jest bezpieczna dla struktury ceramicznego monolitu i warstw katalitycznych. Nie wprowadza żadnych modyfikacji oraz nie ingeruje w budowę części, zakłada natomiast usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń w możliwie najdokładniejszy sposób, dzięki czemu eliminuje uciążliwe niedogodności, przywraca płynność jazdy, a także pożądaną sprawność samochodu. Charakteryzuje się wyższą skutecznością niż wypalanie w piecu indukcyjnym (ta metoda umożliwia usunięcie jedynie sadzy, a ponadto wymaga rozcięcia filtra DPF/FAP i wyjęcia z niego monolitu). Wodne czyszczenie jest bezinwazyjne, pozwala na pozbycie się sadzy, popiołu oraz innych cząstek stałych.

Czyszczenie i regeneracja katalizatorów SCR

Podstawową funkcją katalizatorów SCR jest zmniejszanie ilości tlenku azotu w spalinach. Dzieje się to dzięki płynowi AdBlue – roztworowi mocznika. Sam element znajduje się w aucie za filtrem DPF/FAP. Podobnie jak filtr ulega zatem zanieczyszczeniom, które przekładają się na jego niższą wydajność. W takiej sytuacji również warto skorzystać z metody czyszczenia katalizatorów SCR wodą pod ciśnieniem stosowanej w serwisie KRYMAR z Białegostoku. Najważniejsze zalety tej usługi:

  • oszczędność – oryginalny katalizator SCR to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych (wprawdzie zamienniki mają przystępne ceny, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia), natomiast koszt regeneracji i czyszczenia elementu w profesjonalnym serwisie jest znacznie niższy;
  • gwarancja bezpieczeństwa – metoda hydrodynamiczna nie powoduje uszkodzeń katalizatora SCR, co zostało potwierdzone licznymi testami; nie można tego powiedzieć o samodzielnym działaniu z zastosowaniem kontrowersyjnych sposobów, takich jak czyszczenie podzespołu z użyciem chemii domowej o działaniu żrącym;
  • możliwość wyeliminowania uciążliwych niedogodności, między innymi wzrostu zużycia paliwa, drgania silnika na biegu jałowym czy spadku mocy pojazdu.

Proces czyszczenia katalizatorów SCR przebiega podobnie jak w przypadku regeneracji filtrów DPF i FAP – specjalna maszyna wprowadza do wnętrza urządzenia wodę pod ciśnieniem, która wypłukuje nagromadzone zabrudzenia. Następnie odbywa się suszenie, również pod ciśnieniem, pozwalające pozbyć się pozostałych zanieczyszczeń. Porównanie przepływu spalin przed i po zabiegu umożliwia natomiast zweryfikowanie skuteczności przeprowadzonych prac.

Klienci serwisu KRYMAR z Białegostoku mają pewność nie tylko na sprawne wykonanie usługi regeneracji i odzyskanie pierwotnej sprawności katalizatora SCR, ale także na uzyskanie merytorycznych porad w zakresie dalszej eksploatacji pojazdu. Jeśli zastosujesz się do zaleceń specjalistów, ryzyko wystąpienia podobnych awarii w przyszłości zostanie zminimalizowane.

sKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI - Odpowiemy na wszelkie pytania.

DANE TELEADRESOWE

biuro@turbokrymar.pl

ul. Hetmańska 36B Białystok

+48 512 339 409

+48 85 654 48 73

Wybierz regenerację DPF dla lepszych osiągów auta

Jeżeli codzienna praca Twojego silnika nie zapewnia pełnego dopalania cząstek stałych, cząstki te osiadają na filtrze i zmniejszają wydajność jednostki napędowej. W sytuacji, gdy filtr DPF jest zanieczyszczony, należy rozważyć jego regenerację z użyciem metody:

  • bezpieczniej dla samego filtra
  • ekonomicznej
  • proekologicznej
  • skutecznej

Wszystkie powyższe warunki spełnia system opracowany przez FFSolution, który z jubilerską precyzją czyści filtry DPF samochodów osobowych i ciężarowych - zawsze w sposób bezpieczny dla tych podzespołów.

strzałka
regeneracja i czyszczenie filtrów dpf Białystok

Czyszczenie filtrów wodą

POTENCJAŁ PODWÓJNEGO OBIEGU WODY to klucz całego procesu czyszczenia. Urządzenie FFSolution czyści filtry z użyciem wody oraz przebadanych preparatów niemających negatywnego wpływu na strukturę monolitu filtra.

Urządzenie, w którym spójne działanie dwóch pomp zapewnia stałą, nieprzerwaną filtrację wody, zrewolucjonizowało możliwości usprawniania pracy układu wydechowego.

Filtr DPF umieszczony w komorze urządzenia jest:

  • 1

    Testowany przed rozpoczęciem procesu mycia

  • 2

    Czyszczony pompami pracującymi w dwóch niezależnych układach

  • 3

    Dokładnie osuszony

  • 4

    Ponownie sprawdzony pod kątem skuteczności regeneracji (porównanie przepływu przed i po czyszczeniu wyrażonego w m3/h)

Wydajność stosowanych przez nas urządzeń to niemal 99% usuniętych zanieczyszczeń z filtrów DPF podczas każdej sesji.

strzałka

Gdy silnik nie dopala cząstek sadzy samoczynnie

Każda jednostka napędowa wyposażona w filtr cząstek stałych ma teoretycznie możliwość całkowitego dopalania sadzy. Konieczne są jednak takie warunki jazdy, aby silnik mógł okresowo pracować na maksymalnych obrotach, a to w warunkach miejskich oraz w innych okolicznościach jest często niemożliwe.

 

Regularne czyszczenie DPF pozwoli Ci uniknąć konieczności kosztownej wymiany całego filtra. Gdy zapełnienie porowatych ścianek struktury filtra sadzą przekroczy dopuszczalny poziom (zależnie od modelu pojazdu, najczęściej ~80%), komputer pokładowy wyświetli odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej pojazdu. Wystarczy niezwłocznie zgłosić się do serwisu i poddać filtr procesowi czyszczenia, aby odzyskać komfort jazdy.

strzałka

Jakie mogą być przyczyny problemów z filtrem?

Przed założeniem wyczyszczonego filtra należy sprawdzić wszystkie układy odpowiedzialne za jego pracę. Wykrycie przyczyny zatkania filtra jest ważne dla jego dalszej prawidłowej pracy.

 

Możliwe przyczyny to:

  • nieprawidłowa eksploatacja pojazdu z filtrem i/lub katalizatorem (jazda na krótkich dystansach, przerwane wypalania, itp.)
  • usterki układu paliwowego ("lejące" wtryski, powodujące zwiększoną emisję spalin)
  • nieprawidłowe działanie układu recyrkulacji spalin (EGR)
  • wadliwie działające sondy i/lub czujniki
  • awaria układu dotrysku czynnika AdBlue (w układach SCR)
  • awaria turbosprężarki, powodująca przedostanie się oleju silnikowego do układu wydechowego
  • nieumiejętne stosowanie dodatków do paliwa i oleju (powodujące pojawienie się w spalinach popiołów)
  • w przypadku filtrów mokrych (tzw. FAP) brak płynu obniżającego temperaturę wypalania sadzy (m.in. auta koncernu PSA lub z silnikiem ich produkcji- płyn EOLYS, INFINEUM itp.)
strzałka

często zadawane pytania

Producent naszych urządzeń do czyszczenia filtrów i katalizatorów, firma FFSolution mająca siedzibę w szwajcarskim mieście Zug, przeprowadziła serię testów, w tym także prześwietlenia rentgenowskie filtrów po czyszczeniu. Potwierdzona skuteczność to aż 98,5% przepustowości nowego filtra. Każde czyszczenie poprzedzamy sprawdzeniem przepustowości filtra co potwierdzamy wydrukiem z wynikiem pomiaru wyrażonym w milibarach. Pomiar wraz z wydrukiem jest wykonywany także po zakończeniu czyszczenia i suszenia. Naszą firmę opuszczają filtry tylko dobrze wyczyszczone. Jeśli nie mamy 100% pewności co do stanu filtra, nie wydajemy go, tylko powtarzamy mycie i tak do skutku.

Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań regeneracji DPF. Jednym z nich jest wypalanie filtrów cząstek stałych w piecu indukcyjnym. W tym momencie należało by sobie zadać pytanie: co zatyka filtr DPF? Filtry zapycha sadza i popioły. W piecu indukcyjnym wypali się jedynie sadza. Dodatkowo przed wypaleniem DPF należy go rozciąć i wyjąć z niego monolit, który następnie spędza wiele godzin w piecu. W metodzie wodnego czyszczenia stosowanej przez nas nie ma konieczności rozcinania filtra DPF, a sam proces usuwa sadzę, popiół i inne ciała obce. Nasza metoda jest szybsza, skuteczniejsza, bezinwazyjna i tańsza.

Tutaj ponownie pozostawiamy decyzję klientowi. Sami natomiast jesteśmy całkowicie przeciwni usuwaniu lub rozwiercaniu filtrów cząstek stałych. Usuwając filtry szkodzimy sobie i środowisku, a zmiany w przepisach i tak są już nieuniknione - auta z wyciętym DPF-em nie przejdą badań technicznych lub w razie kontroli kierowca otrzyma mandat i zakaz dalszej jazdy. Biorąc pod uwagę cenę i szybkość czyszczenia nie opłaca się usuwać filtra cząstek stałych. Także dzięki tak niskiej cenie, regeneracje można wykonać profilaktycznie.

Gwarancją czystości filtra jest doświadczony operator naszych szwajcarskich urządzeń. To on widzi ciśnienia i przepływy, stan wody i wygląd filtra. Posiłkuje się on wynikami pomiarów przeciwciśnienia w filtrze. Wydamy klientowi tylko taki filtr, co do którego będziemy mieli pewność że jest czysty. Należy rozpoznać przyczynę zapchania się DPF-a. Jeżeli ona nie ustanie filtr może w szybkim tempie ponownie się zapchać. Te zadanie stoi jednak przed mechanikiem.

W zależności od obłożenia, staramy się realizować zlecenia na bieżąco. Jeżeli nie ma dużej kolejki i z filtrem DPF jest wszystko w porządku czyszczenie zajmie nam ok. 1,5 godz. Czas realizacji oczywiście zależny jest od stanu filtra - czy jest on uszkodzony, w jakim stopniu i czym jest zanieczyszczony. Jeżeli filtr został zarzucony olejem, np. z awarii turbosprężarki, procedura czyszczenia jest dłuższa (filtr może być gotowy już na następny dzień). Katalizatory SCR pojazdów ciężarowych wymagają dużo dłuższej procedury czyszczenia. Najczęściej zajmuje to ok. 24h. Warto zaznaczyć, aby już przy pierwszych oznakach zapchania filtra oddać go do regeneracji. Im dłużej będzie się zwlekać, tym trudniej będzie nam go doczyścić, a nawet może dojść do jego uszkodzenia.

Jeżeli posiadasz niezbędną wiedzę i zaplecze techniczne - oczywiście. Jeśli jednak nie- sugerowalibyśmy udać się do specjalistów. Przy wymianie turbosprężarki należy pamiętać o wykryciu przyczyny jej uszkodzenia. Niekiedy należy wymienić odmę, przewody spływu/ zasilania lub wielokrotnie płukać silnik - a są to najprostsze czynności jakie mogły by być wykonane w razie awarii. Zarówno przy wymianie turbosprężarki, jak i filtra DPF należy mieć przy sobie komputer diagnostyczny. W przypadku turbosprężarki pomoże on dokonać diagnozy układów sterowania. W przypadku wymiany filtra cząstek stałych należało by wykonać diagnozę i reset: t.j. np. sprawdzenie poprawności działania czujników i sond, kasowanie poziomu popiołu lub zakończenie niekompletnej regeneracji filtra. Czynności te są identyczne jak po montażu nowego filtra DPF i wynikają z konieczności przyuczenia sterownika silnika do prawidłowo działającego filtra cząstek stałych. Przy wyborze miejsca naprawy należy o tym pamiętać.

Jest kilka możliwości. Podzespół można dostarczyć do nas osobiście lub skontaktować się z nami telefonicznie, a nasz kierowca w przeciągu godziny odbierze element ze wskazanego miejsca w obrębie Białegostoku i okolic. Jeśli jednak jesteśmy spoza miasta, część należy zapakować i do nas zadzwonić, a my umówimy odbiór kurierem najszybciej jak to tylko możliwe. Zarówno odbiór jak i wysyłka (krajowe) są na nasz koszt.

Przed założeniem wyczyszczonego filtra należy sprawdzić wszystkie układy odpowiedzialne za jego pracę. Wykrycie przyczyny zatkania filtra jest ważne dla jego dalszej prawidłowej pracy. Możliwe przyczyny to:

  • nieprawidłowa eksploatacja pojazdu z filtrem i/lub katalizatorem (jazda na krótkich dystansach, przerwane wypalania, itp.),
  • usterki układu paliwowego ("lejące" wtryski, powodujące zwiększoną emisję spalin),
  • nieprawidłowe działanie układu recyrkulacji spalin (EGR),
    wadliwie działające sondy i/lub czujniki,
  • awaria układu dotrysku czynnika AdBlue (w układach SCR),
  • awaria turbosprężarki, powodująca przedostanie się oleju silnikowego do układu wydechowego,
  • nieumiejętne stosowanie dodatków do paliwa i oleju (powodujące pojawienie się w spalinach zwiększonych ilości popiołów),
  • w przypadku filtrów mokrych (tzw. FAP) brak płynu obniżającego temperaturę wypalania sadzy (m.in. auta francuskiego koncernu PSA lub z silnikiem ich produkcji- płyn EOLYS, INFINEUM itp.),
  • przebieg (w autach z dużym przebiegiem nagromadzony w kanalikach popiół zmniejsza przepustowość filtra, a nie da go się dopalić),
    i inne.

W celu jak najpoprawniejszej diagnozy udaj się do profesjonalnego warsztatu.

Jak już wiemy, filtr cząstek stałych zapychają sadza i popioły. Te pierwsze możemy dopalić poprzez wypalenie (zarówno w trybie serwisowym, jak i w czasie jazdy pod obciążeniem).Popiołów nie da się wypalić. Ich nagromadzenie wraz z upływem czasu i przejechanych kilometrów będzie tylko wzrastać i żadne dopalania im nie pomogą. Pozostanie zdemontowanie filtra i wyczyszczenie go w kierunku przeciwnym do przepływu spalin, tak aby wyrzucić z kanalików popioły. Dopalania w trybie serwisowym polegają na sztucznym (poprzez komputer diagnostyczny) zwiększeniu obrotów silnika, tak aby temperatura spalin wzrosła do takiej, która pozwoli na spalenie się sadzy. Trwa to ok. 10-15 min. Jednym z efektów ubocznych jest rozrzedzenie oleju paliwem, które wtryskiwane w znacznych ilościach do cylindrów nie spala się całkowicie i miesza się z olejem silnikowym. W bardzo łatwy sposób można uszkodzić silnik.