Objawy awarii turbosprężarki i ich możliwe przyczyny.

objawy awarii turbosprężarki

Wycieki oleju z turbosprężarki – wadliwe uszczelnienia?

Nic bardziej mylnego. Wycieki oleju z turbosprężarki wcale nie muszą być spowodowane jej uszkodzeniem, czy wadliwością. W pierwszej kolejności powinniśmy się zainteresować jej otoczeniem, gdyż nawet nowa lub zregenerowana turbosprężarka przy niesprawdzonym otoczeniu będzie “puszczać” olej.

Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące przyczyny wycieków oleju z turbosprężarki:

  • stosowanie do uszczelnienia silikonów– w przewodzie spływowym z turbosprężarki; zastygnięty silikon może znacznie zmniejszyć przekrój przewodu, a co za tym idzie zdławić przepływ oleju; olej zdławiony musi gdzieś znaleźć ujście, w związku z czym wycieka przez turbosprężarkę,
  • uszczelki pod spływ olejowy o niewłaściwym kształcie– zbyt mały otwór w uszczelce może powodować dławienie oleju,
  • niedrożne przewody spływu olejowego– przewody przytkane lub zagięte,
  • nadstan oleju silnikowego– zjawisko jest zagrożeniem w silnikach, których olej wraca bezpośrednio do misy olejowej; jego nadstan może spowodować, że olej z przewodów spływu z turbosprężarki nie będzie miał gdzie spłynąć (poziom oleju w misie będzie ponad punktem spływu),
  • zbyt wysokie ciśnienie spalin w skrzyni korbowej– nadmiar spalin blokuje swobodny spływ oleju,
  • nieprawidłowo działający układ odpowietrzenia skrzyni korbowej– mówiąc prościej- odma; z czasem może się zapchać i do dolotu zaczyna trafiać powietrze z olejem, który przepala się w cylindrach; jeśli odma zatka się całkowicie, ciśnienie w skrzyni korbowej wzrasta- patrz punkt poprzedni.

Są to najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju z turbosprężarki. Właśnie nimi powinniśmy się zainteresować w pierwszej kolejności.

Turbosprężarka gwiżdże, świszczy itp.?

Jest to kolejna z puli nieprawidłowość często przypisywanych turbosprężarce. Jednak w dużej części przypadków- mylnie. Za te wszystkie niepożądane dźwięki, najzwyczajniej w świecie są odpowiedzialne nieszczelności układów: dolotowego i wydechowego. W układzie dolotowym za turbosprężarką źródłem niepokojących dźwięków mogą być: węże, przewody, rury, intercooler, kolektor dolotowy i wszystkie możliwe ich połączenia z uszczelkami włącznie. W układzie wydechowym- kolektor, chłodnica spalin EGR oraz wszelkie inne połączenia. Elementami nie związanymi w ogóle z turbosprężarką, a generującymi dźwięki mogą być łożyska alternatora, rolki w układzie rozrządu i wiele innych (w praktyce większość elementów ruchomych w silniku).

Co jeśli dźwięki rzeczywiście wydobywają się z turbosprężarki? Ich przyczyn może być naprawdę wiele. W przypadku “chałupniczej” regeneracji turbosprężarki, bez odpowiednich urządzeń może wystąpić duże niedoważenie układu wirującego (co sprawi, że wałek będzie miał “bicie”). Rozważenie układu może wystąpić nawet w przypadku chwilowego spadku ciśnienia oleju, gdzie koło kompresji może dotknąć obudowy i ulec częściowemu zniszczeniu. W niektórych przypadkach, przy nieodpowiednim smarowaniu dochodzi do zacierania się łożysk. Każda deformacja koła kompresji, czy wirnika spowoduje wydobywanie się z turbosprężarki przeróżnych dźwięków. Uszkodzenia te mogą być spowodowane zassaniem ciała obcego, rozważeniem układu, spadkiem ciśnienia etc. Również nieprawidłowe funkcjonowanie zmiennej geometrii- kierownic spalin, może powodować wydawanie dźwięków. Ich źródłem może być też pęknięta obudowa.

Dźwięki klekotania może wydawać uszkodzona (rozbita) klapka zaworu upustu spalin (tzw. Wastegate) występująca w turbosprężarkach zamontowanych przeważnie w autach z silnikiem benzynowym. Również montaż turbosprężarki, może zostać wykonany nieprawidłowo, przez co mogą wystąpić przedmuchy na połączeniu turbosprężarki z np. kolektorem.

Jak widać zlokalizowanie niepokojących nas źródeł dźwięków może być trudne i czasochłonne. Przyczyna wcale nie musi leżeć w turbosprężarce. Może, ale nie musi.

Nieosiągnięcie założonych wartości doładowania przez turbosprężarkę

Jeśli po założeniu turbosprężarki nasz silnik nie pracuje tak, jak powinien (gubi lub w ogóle nie ma mocy) powinniśmy sprawdzić następujące elementy:

  • szczelności układów: wydechowego i dolotowego,
  • czujniki odpowiedzialne za pracę silnika,
  • stan filtra powietrza, układów recyrkulacji spalin (EGR/AGR),
  • stan elementów układu wydechowego- katalizatorów i filtrów (DPF/FAP, SCR, DOC, CAT),
  • potencjometr pedału przyśpieszenia,
  • wszelkie układy sterowania turbosprężarki i zmiennej geometrii- w zależności od ich rodzaju- “gruszki” podciśnieniowe lub elektroniki- różne uszkodzenia elektroniki, brak podciśnienia itp.,
  • nagromadzenia nagarów,
  • uszkodzenia zmiennej geometrii lub aktuatora,
  • uszkodzenia wirnika, koła kompresji, wałka etc.

Również w tym przypadku znalezienie przyczyny może być problematyczne i czasochłonne, lecz znacznie ułatwia życie.