fbpx Skip to content
Widok spod samochodu na podniesionym podnośniku podczas czyszczenia filtra DPF.

Czy kontrolka DPF zawsze oznacza zapchany filtr?

Znaczenie kontrolki DPF w samochodach

Kontrolka DPF na desce rozdzielczej to jeden z wielu sygnałów, jakie współczesne samochody używają, by komunikować problemy związane z filtrami cząstek stałych. Filtry DPF są kluczowym elementem układu wydechowego w nowoczesnych pojazdach z silnikiem diesla, zaprojektowanym do wychwytywania i przechowywania sadzy, zanim zostanie ona wypuszczona z wydechu. Gdy kontrolka zapala się, kierowcy często zakładają najgorsze i obawiają się poważnej i kosztownej naprawy. Jednak ważne jest, aby zrozumieć, że kontrolka DPF nie zawsze oznacza, że filtr jest zapchany. Może być wynikiem różnych czynników, w tym problemów z systemem odprowadzenia spalin, sensorem lub nawet samym czujnikiem DPF.

Kiedy zapala się kontrolka DPF, warto zwrócić uwagę na kilka innych objawów, które mogą towarzyszyć temu problemowi:

  • Zmniejszona moc silnika – Filtr DPF, który zbliża się do pełnego zapełnienia, może ograniczać przepływ spalin, co prowadzi do spadku mocy silnika.
  • Wzrost poziomu wibracji – Wibracje mogą być skutkiem nieszczelności w układzie wydechowym lub problemów z silnikiem, które czasami są związane z DPF.
  • Zwiększenie zużycia paliwa – Zakłócenie w przepływie spalin może sprawić, że silnik będzie pracował mniej efektywnie, co zwiększa zużycie paliwa.

Możliwe jest także, że kontrolka DPF zapala się wskutek błędu w czujnikach monitorujących ciśnienie spalin lub temperaturę. W takich przypadkach sam filtr może być w pełni sprawny, co pokazuje, jak złożony jest cały system i jak ważne jest jego właściwe działanie.

Czyszczenie DPF jako rozwiązanie problemów

Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań problemów z zapalającą się kontrolką DPF jest czyszczenie filtra DPF. Proces ten polega na usuwaniu zalegającej sadzy i popiołów, które mogą powodować blokady i ograniczać jego zdolność do działań regeneracyjnych. Właściwe czyszczenie filtra DPF obejmuje kilka kroków:

  1. Regeneracja pasywna i aktywna – Podczas normalnej pracy pojazdu filtr DPF regeneruje się poprzez proces spalania sadzy w wysokich temperaturach. W niektórych przypadkach konieczne jest uruchomienie aktywnej regeneracji, gdzie komputer pojazdu zwiększa temperaturę spalin w celu usuwania zanieczyszczeń z filtra DPF.
  2. Profesjonalne czyszczenie – Kiedy filtr DPF został znacząco zapchany, może być konieczne jego profesjonalne usuwanie i czyszczenie. Proces ten usuwa nagromadzoną sadzę i inne zanieczyszczenia manualnie, często przy użyciu specjalistycznego sprzętu i chemikaliów.
  3. Diagnostyka komputerowa – Zależnie od wyników diagnostyki może być konieczne przeprowadzenie szerszej kontroli, aby sprawdzić, czy inne elementy systemu wydechowego działają poprawnie.

Po prawidłowym przeprowadzeniu czyszczenia filtra DPF, kontrolka zostaje wyłączona, a samochód może powrócić do normalnej pracy. Warto jednak pamiętać o regularnej konserwacji i sprawdzaniu, aby unikać problemów w przyszłości.

Inne przyczyny zapalenia się kontrolki DPF

Choć często myślimy, że kontrolka DPF wiąże się bezpośrednio z potrzebą czyszczenia filtra, istnieją także inne przyczyny mogące powodować jej zapalenie. Ważny jest pełny przegląd całego układu oraz zrozumienie jak funkcjonuje złożony system kontrolowania emisji spalin w samochodach. Poza samym filtrem DPF, pojazd wyposażony jest w różnorodne czujniki i komponenty, które wspólnie pracują na rzecz zmniejszenia emisji i utrzymaniu wydajności.

Na przykład, niewłaściwie działający czujnik ciśnienia lub czujnik temperatury w układzie wydechowym mogą również powodować błędne sygnalizowanie problemów z filtrem DPF. Dodatkowo, nieszczelności w układzie wydechowym mogą skutkować niepoprawnymi odczytami z czujników, co prowadzi do niepotrzebnego zapalania się kontrolki. Problemy z turbosprężarką również mogą wpływać na działanie systemu DPF, ponieważ zmniejszona moc lub wzrost zużycia paliwa mogą zwiększać obciążenie filtra, prowadząc do jego szybszego zatykania. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek sugestii o problemach z DPF, zawsze warto sprawdzić poziom płynu AdBlue, który jest kluczowym składnikiem w procesie redukcji NOx.

Aby upewnić się, że kontrolka faktycznie sygnalizuje problem z filtrem, a nie jest wynikiem innego rodzaju usterki, warto zainwestować w profesjonalną diagnostykę u zaufanego mechanika. Podczas niej zostaną sprawdzone wszystkie aspekty układu wydechowego oraz poprawność działania czujników, co pomoże uniknąć zbędnych kosztów związanych z niepotrzebnym czyszczeniem filtra.

Jak zapobiegać problemom z DPF?

Regularne czyszczenie filtra DPF i dbanie o stan techniczny pojazdu to podstawowe środki zapobiegawcze, które mogą znacznie wydłużyć żywotność tego ważnego elementu. Istnieje kilka praktycznych kroków, dzięki którym można zminimalizować ryzyko związane z zatykaniem się DPF i związanymi z tym problemami:

  • Regularna jazda na dłuższe dystanse – Jazda na krótkie dystanse w ruchu miejskim nie sprzyja regeneracji DPF, dlatego ważne jest, aby co jakiś czas korzystać z samochodu na dłuższych trasach.
  • Właściwe paliwo i oleje – Używanie paliwa i olejów wysokiej jakości zgodnych z zaleceniami producenta może korzystnie wpłynąć na ogólne działanie systemu DPF.
  • Regularne serwisowanie – Regularne wizyty w serwisach samochodowych pozwolą na wczesne wykrycie problemów.
  • Korzystanie z profesjonalnych usług czyszczenia – W przypadku sygnalizacji problemu, profesjonalne czyszczenie filtra DPF jest najczęściej bardziej efektywnym rozwiązaniem niż domowe metody.

Zachowując te zasady, można zminimalizować problemy z filtrami DPF i cieszyć się większą niezawodnością pojazdu. Każdy kierowca powinien zwrócić szczególną uwagę na te aspekty, aby uniknąć kosztownych napraw i wydłużyć żywotność układu wydechowego.

Podsumowanie – kiedy kontrolka DPF nie oznacza zapchania filtra

Kontrolka DPF w samochodach z silnikiem diesla jest istotnym wskaźnikiem dotyczącym stanu filtra cząstek stałych, ale nie zawsze oznacza zapchanie. Problemy z czujnikami, nieszczelności w układzie wydechowym czy inne czynniki mechaniczne mogą prowadzić do fałszywego alarmu, dlatego dobra diagnostyka jest kluczowa. Czyszczenie filtra DPF, zarówno samodzielne, jak i profesjonalne, jest jednym z głównych sposobów rozwiązania problemu. Podejście, które uwzględnia również dbałość o stan całego układu, jest niezmiernie ważne.

Jeżeli masz wątpliwości co do stanu swojego filtra cząstek stałych lub potrzebujesz porady, skontaktuj się z KRYMAR pod tym linkiem.

Przeczytaj także: Jakie nowoczesne technologie wspomagają proces regeneracji turbosprężarki?