fbpx Skip to content
kluczyki

Dobór odpowiedniego mechanika i warsztatu gwarancją bezawaryjnej pracy filtra DPF

Od jakiegoś czasu zauważalnie zwiększył się poziom ignorancji wśród mechaników jeśli chodzi o kwestie ekologii i ochrony środowiska w motoryzacji. Nie przykładają oni należytej uwagi do rozwiązań montowanych przez producentów pojazdów. A przecież tak niewiele potrzeba, aby nasze auta spełniały wszelkie normy- tak emisyjne, jak i społeczne. Tak, również społeczne. Coraz większą wagę przykładamy do otaczającego nas świata i coraz bardziej chcemy mieć na niego wpływ. Jeśli teraz nie zaczniemy działać, nasze dzieci i wnuki będą żyły nie w świecie, w którym otaczająca nas przyroda zadziwia swoim pięknem, a w świecie pełnym szarości, brudu i chorób.

Wydawać by się mogło, że taki zwykły mechanik nie może mieć wpływu na środowisko w szerszym pojęciu. Nic bardziej mylnego. To mechanik ma bezpośredni kontakt z naszym pojazdem. To w jego ręce oddajemy nasz dobytek. Dlatego tak ważnym jest odpowiedni dobór warsztatu, który będzie serwisował nasz samochód. Ważna jest wiedza, którą posiada, zaplecze techniczne i podejście do mechaniki. Jeśli taki mechanik doradza nam lub proponuje usunięcie filtra DPF/FAP, bądź katalizatora SCR, z pewnością nie jest właściwym mechanikiem. Wynikać to może właśnie z ignorancji, bądź po prostu braku niezbędnej wiedzy. Ważny jest również sposób w jaki zostanie przeprowadzona regeneracja filtrów DPF/FAP. Dobry mechanik podda filtr czyszczeniu w specjalnej maszynie myjącej wodą pod ciśnieniem wraz ze sprawdzonymi, certyfikowanymi płynami. Serwis który nie do końca zna się na tym co robi po prostu zaleje go silną chemią niewiadomego pochodzenia i będzie sądził że wszystko jest w porządku. Jakże mylne jest ich przekonanie.

Wynika to zapewne z nieznajomości budowy takiego filtra. Otóż kanaliki zbudowane są z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinu i tlenkiem ceru, a na nich osadzone są cząstki platyny i inne metale szlachetne (jak pallad, rod lub ruten). Kanaliki tak zbudowane są porowate, więc spaliny przedostają się między nimi, a szkodliwe substancje reagują z metalami szlachetnymi. Odkładają się one w filtrze i podczas wypalania wydostają się z układu jako nieszkodliwe dla naszego zdrowia i środowiska. Tak jest w teorii. W praktyce niewłaściwe użytkowanie takiego pojazdu powoduje, że taki filtr zabija się sadzą, popiołami, czy np. olejami. Właśnie przez użycie metali szlachetnych filtr jest taki drogi. I właśnie dlatego jest tak bardzo podatny na nieprzebadane, niewłaściwe środki chemiczne. Część tych metali reaguje na kwasy, część na zasady. Stosowanie tych środków owszem, wyczyści filtr raz, drugi, ale po kilku razach filtr całkowicie straci swoje właściwości i już nic z nim nie zrobimy. Również nieumiejętne stosowanie chemii może spowodować, że środek ten rozpuszczając się w kanalikach połączy się z cząstkami sadzy i popiołów i zaklei kanaliki jeszcze bardziej.

To wszystko zależy m.in. od nas. Klientów serwisów mechanicznych. Dlatego apelujemy- rozsądnie wybierajmy zakład, który będzie naprawiał nasze auto. Sprawdźmy opinię, zapytajmy jakich metod używa. Podejmijmy decyzję świadomą i dobrą dla nas i środowiska nas otaczającego.